"Louis"

."¥¥¥".

Saya masih ingat kes itu dengan jelas, kerana ia tidak seperti yang pernah saya usahakan sebelum ini. Pasangan saya Roger dan saya kebanyakannya mencari kucing di pokok, atau memulihkan wang seseorang yang hilang. Tetapi suatu hari, saya mendapat panggilan yang menarik.

"Hector dan Roger, Penyiasat Persendirian, tidak ada kes yang terlalu kecil. Bagaimana saya boleh membantu anda?

"Ini adalah Dr. Paley di bilik mayat. Saya memerlukan bantuan anda.

"Tidak ada masalah, dengan apa yang dapat kami bantu anda?"

"Mayat telah hilang."

"Apa?"

"Saya rasa lebih baik anda turun ke sini dan saya dapat menjelaskannya."

Jadi saya memandu beberapa blok ke bilik mayat, dan bertemu dengan Dr. Paley. "Seorang mangsa pembunuhan masuk, dan dia berada di atas meja saya. Punca kematian kelihatan jelas, pisau di dadanya, tetapi tidak ada darah. Jadi mereka mahu saya melihat apakah dia ditikam setelah dia mati, dan bagaimana dia boleh dibunuh.

Saya mengangguk. Nampaknya agak lurus ke hadapan. Saya masih tidak pasti mengapa dia memerlukan saya untuk menyiasat. Biasanya polis menemui pembunuh. Walaupun, saya rasa saya boleh melakukannya buat kali pertama.

"Saya baru sahaja menarik pisau keluar, apabila telefon berdering. Biasanya, ada orang lain di sini untuk menjawab, tetapi sejak saya bersendirian, saya fikir saya lebih baik menjawab. Saya berpaling ke belakang dan menjawab telefon. Apabila saya berpusing, mayat itu hilang.

"Seseorang masuk ke sini dan mencuri badan?"

"Mustahil."

"Lelaki itu tidak mati?"

"Nampaknya tidak logik. Tetapi saya tidak dapat memikirkan penyelesaian lain.

"Tetapi jika dia tidak mati, maka kamu tidak memerlukan mayat itu kembali."

"Tidak, tetapi polis ingin tahu siapa yang menikamnya, dan bagaimana mungkin dia masih hidup. Saya tahu ini mungkin bukan jenis perkara yang biasanya anda lihat, tetapi saya fikir mungkin anda boleh menyiasat?

"Pasti. Adakah anda secara kebetulan masih mempunyai pisau?

"Kenapa?"

"Baiklah ia adalah titik permulaan." Dr. Paley meminta saya memakai sarung tangan, dan saya memeriksa pisau. Tiada darah di atasnya. "Jadi mungkin pisau itu tidak menikamnya dengan mendalam. Mungkin dia memukul kepalanya atau pengsan atau sesuatu, dan ketika anda mengeluarkan pisau, dia datang, dan berjalan keluar.

"Saya tidak nampak bayangan atau apa-apa. Saya tidak mendengar langkah kaki.

"Sangat pelik."

Saya berjanji untuk kembali ke Dr. Paley sebaik sahaja saya boleh.. Semasa saya kembali ke pejabat, saya mula kehilangan kawalan stereng. Tiba-tiba seseorang berada di hadapan saya. Saya brek, jadi saya tidak akan memukulnya. Kemudian saya kosongkan.

Apabila saya membuka mata saya, lelaki itu berada di dalam kereta.

"Bagaimana anda masuk ke sini? Apa yang kamu mahu?"

"Pintu anda tidak berkunci. Saya terpaksa menyemak untuk memastikan anda baik-baik saja. Saya tidak bermaksud menakutkan anda. Saya rasa anda sedang mencari saya.

"Kamu lelaki yang mati di bilik mayat?"

"Ya. Tetapi saya tidak mati. Saya sudah mati.

"Apa?"

Kes ini semakin pelik. Sudah tentu saya sudah menemui mayat, jadi saya rasa secara teknikal, saya akan menyelesaikan kes itu.

"Mari kita kembali ke pejabat anda."

Saya mengangguk. Saya masih tidak tahu apa yang sedang berlaku, tetapi tidak lama kemudian kereta itu memandu lagi. Saya rasa saya memandunya. Saya masih sedikit berkabus akibat kemalangan itu. Tidak lama kemudian kami berjaya ke pejabat. Roger tidak ada di sana, saya rasa dia mempunyai kes lain.

Also Read More:

 


Kami duduk. "Baiklah, jadi jelaskan. Anda berada di bilik mayat dengan pisau di dada anda, dan sekarang anda berada di sini. Tetapi ia tidak membunuh anda kerana anda sudah mati? Awak hantu?

"Teka lagi. Saya tidak telus, ingat? Saya rasa saya sepatutnya mengatakan bahawa saya tidak mati tetapi saya juga tidak hidup. Pisau, macam apa?

"Hanya yang biasa, saya rasa."

"Maksud saya adakah ia diperbuat daripada perak?"

"Ya."

"Jelas lelaki yang memburu saya fikir dia berurusan dengan serigala jadian."

"Perak yang betul membunuh serigala. Kecuali mereka tidak wujud.

"Anda percaya pada hantu kan?"

"Ya. Baiklah keluarga saya mempunyai pengalaman dengan hantu.

"Jadi jika hantu wujud, bukankah mungkin begitu juga serigala dan makhluk lain."

"Saya rasa. Tetapi anda bukan serigala jadian. Lelaki ini menyeramkan. Dia seperti mengingatkan saya tentang Dracula. Tunggu sebentar. Saya melihat cermin. Tiada pantulan. Dan Dr Paley telah mengatakan bahawa dia tidak melihat bayang-bayang, atau mendengar sesiapa pun. Adakah dia mempunyai taring?

"Kamu seorang vampire." Saya menyandarkan sedikit. "Jadi pisau itu tidak membunuhmu kerana hanya taruhan, air suci dan salib membunuh kamu."

"Betul." Saya melihat meja. Bolehkah saya membuat kepentingan? Saya tidak mempunyai salah satu daripada dua perkara lain, tidak berada di gereja.

"Tetapi saya tidak akan menyakiti anda. Anda tahu vampire yang bagus di televisyen?

"Pasti Malaikat dan Pancang dari Buffy, orang-orang dari The Vampire Diaries. Mereka mempunyai jiwa atau menghidupkan kemanusiaan mereka atau sesuatu.

"Baiklah saya seperti itu. Maksud saya saya tidak mempunyai jiwa atau apa-apa. Tetapi saya berhenti menghisap darah secara langsung daripada manusia lebih 300 tahun yang lalu."

"Jadi mengapa seseorang cuba membunuhmu?"

"Sebab dia sudah lama mengenali saya, dan melihat saya tidak berumur, jadi dia mengesyaki saya sejenis makhluk ghaib. Tetapi seperti yang saya katakan, dia tidak mempunyai senjata yang betul. Nasib baik, atau saya tidak akan sampai ke bilik mayat, saya akan menjadi habuk di lorong.

"Baiklah saya rasa saya harus memberitahu Dr. Paley bahawa anda masih hidup, baik, jadi tidak perlu dia bimbang."

"Tunggu saya memerlukan bantuan anda."

"Dengan apa?" Saya masih fikir keseluruhan keadaan ini pelik.

"Baiklah sekali-sekala saya perlu bermula di tempat baru, jadi perkara seperti ini tidak berlaku, di mana seseorang mengesyaki saya bukan manusia. Jadi saya perlu hilang dari sini supaya saya boleh bermula semula di tempat lain."

"Baiklah kemudian kami membawa anda kembali ke bilik mayat."

"Saya tidak mengikuti."

"Fikirkanlah. Dr. Paley mengisytiharkan anda mati. Kemudian apabila tidak ada yang mendakwa anda, mereka akan memindahkan anda ke rumah pengebumian di dalam keranda.

"Walaupun, saya benci keranda, saya berhenti menggunakannya lama dahulu."

"Ia tidak akan selama-lamanya. Beruang sahaja dengan saya. Saya pergi ke rumah pengebumian, dan saya mendakwa anda, dan kemudian memberitahu mereka bahawa saya ingin mengadakan pengebumian peribadi. Kami membawa anda ke tanah perkuburan, dan kemudian sebelum mereka menguburkan keranda, anda tergelincir dan hilang.

"Bagaimana saya tergelincir?"

"Kamu vampire bukan? Tidak bolehkah anda berubah menjadi kelawar atau sesuatu?

"Saya sudah lama tidak berbuat demikian. Tetapi pasti. Tetapi tidakkah keranda akan ditutup?

"Saya akan membukanya cukup supaya anda boleh keluar."

"Baiklah saya permainan. Jadi apa yang kita lakukan sekarang?

"Pertama, saya menelefon Dr. Paley dan memberitahunya bahawa saya menemui mayat itu. Sekarang bolehkah anda bermain mati sebentar?

"Pasti." Dia hendak berbaring dan menutup matanya.

"Tunggu sebentar," kata saya.

"Apa itu?"

"Kami sudah lama bercakap, dan saya bahkan tidak tahu nama anda atau berapa umur anda."

"Ini Ludvig. Saya dilahirkan di Jerman pada tahun 1515. Saya telah melihat banyak perkara dalam hidup saya atau kehidupan yang agak tidak jelas. Saya mati, iaitu, saya berhenti menjadi manusia, dan menjadi vampire pada tahun 1545, oleh itu saya selalu kelihatan seperti saya berusia 30-an. Saya datang ke Amerika pada tahun 1600-an ketika mereka memburu ahli sihir di Eropah. Saya fikir mereka mungkin mula memburu vampires seterusnya. Pada tahun 1700-an, saya bertemu cinta hidup saya, tetapi dia tidak mahu saya memusingkannya. Saya telah bersendirian sejak dia meninggal dunia. Saya berjanji kepadanya bahawa saya tidak akan menghisap darah dari manusia lagi. Jadi saya dapat darah saya dari bank darah apabila saya boleh. Tetapi saya kebanyakannya berpegang pada haiwan sekarang.

"Terima kasih."

"Dan apa nama awak?"

"Saya Hector."

"Saya tidak akan melupakan Hector ini," kata saya.

"Kami lebih baik bermula. Pasangan saya boleh kembali bila-bila masa. Saya tidak tahu sama ada saya boleh menjelaskannya kepadanya.

Saya menelefon Dr. Paley dan memberitahunya bahawa saya menemui mayatnya.

"Mati atau masih hidup?"

"Dia masih hidup ketika saya menemuinya, tetapi dia tidak hidup lagi. Mungkin dia mengalami kecederaan dalaman.

"Terima kasih Hector. Saya akan berada di sana sebentar lagi. Dr. Paley datang, dan membawa Ludvig kembali ke bilik mayat. "Jika anda hanya akan mengesahkan dia sudah mati, kami boleh membawanya ke rumah pengebumian. Mungkin seseorang sedang mencarinya.

"Apa yang saya beritahu polis?"

"Anda menentukan luka pisau tidak membunuhnya. Beri mereka pisau, mereka boleh mengetahui siapa itu dan mencari suspek. Kurang kertas kerja untuk anda.

"Baiklah," Dr. Paley sepertinya ingin mengatakan lebih banyak, tetapi seperti yang saya mengesyaki, pemikiran kurang kertas kerja menarik.

Jadi Dr. Paley membawa Ludvig ke bilik mayat. Saya menunggu sebentar, kemudian pergi ke rumah pengebumian. "Mayat dibawa masuk dari bilik mayat?"

"Ya."

"Saya rasa dia saudara saya, bolehkah saya melihatnya?"

"Sudah tentu." Saya dibawa ke keranda dan saya melihat Ludvig terbaring di sana. Saya mengingatkan diri saya bahawa dia tidak benar-benar mati, kerana dia telah lama mati. Saya masih tidak percaya bahawa saya akan menghabiskan masa dengan vampire. "Ini dia. Ludvig," kata saya. Jadi mereka minta saya tandatangan kertas kerja. "Saya mahu pengebumian peribadi, sekarang jika boleh," kata saya. Saya fikir mereka mungkin mengatakan tidak, tetapi saya memancarkan sejumlah wang kepada mereka, dan itu seolah-olah melakukannya. Kami pergi ke tanah perkuburan yang bernasib baik berhampiran. Sebelum mereka menurunkan keranda di tanah, saya memberitahu mereka bahawa saya ingin mengucapkan selamat tinggal sekali lagi. Penggali kubur mengangguk. Saya membuka keranda. "Senang bertemu dengan anda Ludvig," saya berbisik. "Semoga berjaya." Saya mengetuk tangannya, simbol yang kami buat untuk memberitahunya bahawa ia selamat. Dia membuka matanya, mengenyit saya, kemudian berubah menjadi kelawar dan terbang. Saya memastikan keranda ditutup dengan selamat, kemudian memerhatikan ketika penggali kubur menurunkannya ke tanah. Sekiranya mereka menyedari ia lebih ringan, mereka tidak mengatakan apa-apa. Saya menunggu sehingga kotoran di atas keranda, kemudian tergelincir.

Keesokan harinya di tempat kerja, Roger bertanya kepada saya, "Mana-mana kes baru?"

"Tidak, semalam sunyi," jawab saya. 3 minggu kemudian, sampul surat yang membaca "HECTOR" tiba di dalam mel. Tiada alamat pulangan.

Saya membukanya, dan di dalamnya adalah sejumlah wang. Dan nota. Terima kasih Hector kerana membantu saya. Mungkin laluan kita boleh menyeberang lagi suatu hari nanti. Ludvig. Saya tidak pasti bagaimana untuk menjelaskan wang itu kepada Roger, atau bagaimana saya dapat menjelaskan kes itu dalam rekod kami. Jadi saya mengambil sampul surat wang tunai rumah. Tetapi saya memutuskan untuk menulis kes ini. Anda tidak pernah tahu, mungkin suatu hari nanti seseorang akan mempercayai saya bahawa saya benar-benar bertemu dengan vampire bernama Ludvig.


."$$$".

No comments:

Post a Comment

Informations From: Dgblogsp

Busur dan Anak Panah

Busur dan Anak Panah Saat Talha berjalan menuju gudang tua, yang terletak di bagian belakang rumahnya, Waleed mengikutinya. Waleed adalah y...